"Το Εξωτερικό Μέλος στην Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική Παράδοση"
"The Classical secular music of Constantinople in Byzantine Church music tradition"
Κυριακή 9 Νοεμβρίου
Συνεδριακό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών
Σε
μια προσπάθεια να αναδειχθεί η δυναμική της εκκλησιαστικής μουσικής η
παρούσα συναυλία επιχειρεί μια «υπέρβαση» που ωστόσο δεν αντίκειται στη
ρευστότητα των ορίων και των ειδολογικών κατηγοριών που χαρακτήριζε την
πολιτισμική δημιουργία της εποχής της. Όταν αναφερόμαστε στους Ρωμιούς
μουσικούς και θεωρητικούς που λειτουργούν στα πλαίσια του «οθωμανικού
αμαλγάματος», διαπιστώνουμε ότι ατονούν οι διαχωριστικές γραμμές
ανάμεσα στις ψαλτικές συνθέσεις με «εξωτερικές» προεκτάσεις και χρήσεις,
στα «οθωμανικά λόγια είδη», και στην τρέχουσα «κοσμική μουσική». Η
ερμηνεία μιας κατεξοχήν φωνητικής μουσικής μέσα από ορχηστρικές
διευθετήσεις συνομιλεί ενδεχομένως με την προσωπική «καλλιτεχνική»
έκφραση των δημιουργών της, αλλά κυρίως προβάλλει την εκκλησιαστική
μουσική ως πεδίο δημιουργικής και ζωτικής συνύπαρξης ειδών, ανθρώπων και
πολιτισμών.’’
0:00:00 Στίχοι από αργή Δοξολογία
Ήχος Β’ - Μακάμ Ζιργκιουλελί Χιτζάζ [ Ιάκωβου Πρωτοψάλτη (1800) ]
0:06:57 Ταξίμι Σωκράτης Σινόπουλος
0:09:19 Δόξα… Και Νυν… Αναστάς… μετά τον Ν’ ψαλμό
Ήχος Άγια Πα του σκληρού διατόνου - Μακάμ Μπουσελίκ [ Χ.Γ. Κεσσανιέως (β’ ήμισυ19ου αιώνα)]
0:14:57 Ταξίμι Χρήστος Τσιαμούλης
0:17:28 Ασματικόν Δοξολογίας
Ήχος Λέγετος - Μακάμ Σεγκιάχ [ Γερμανού Νέων Πατρών (β’ ήμισυ17ου αιώνα) ]
0:20:57 Ταξίμι Ευγένιος Βούλγαρης
0:23:38 Φως Ιλαρόν
Ήχος Α’ δίφωνος Χρωματικός (Νάος) - Μακάμ Σαμπά [Χ. Γ. Κεσσανιέως (β’ ήμισυ 19ου αιώνα)]
0:27:30 Ταξίμι Senih Ündeger
0:29:33 Κράτημα Πέτρου Πελοπονησσίου
Ήχος Α’ Κε - Μακάμ Χουσεϊνί [ Πέτρου Πελοποννησίου (1777) ]
0:33:31 Ταξίμι Σωκράτης Σινόπουλος
0:35:35 Δύναμις
Ήχος Βαρύς πεντάφωνος φθορικός - Μακάμ Φεραχνάκ [Θρ. Στανίτσας (1987)]
0:40:13 Έφριξε η γη – Κράτημα
Ήχος πλάγιος του Α’ πενταφωνών-Μακάμ Ατζέμ [ Π. Χαλάτζογλου (1748) ]
0:51:07 Ταξίμι Χρήστος Τσιαμούλης
0:54:09 Σε υμνούμεν - Αξιον εστί {Κατ’ εκτέλεση Παναρέτου ιερομονάχου του Φιλοθεϊτου (1993)}
Ήχος βαρύς επτάφωνος φθορικός – Μακάμ Σουλτανί Γιεγκιάχ [Μ. Μισαηλίδου (β’ ήμισυ 19ου αιώνα) ]
0 comments:
Post a Comment