Για το πνεύμα της λύπης. Αββά Κασσιανού
Εάν βελτιώσουμε το χαρακτήρα μας, μπορούμε να συναναστρεφόμαστε με όλους, χωρίς δυσκολία.
Ας φροντίσουμε λοιπόν να εξαλείψουμε τα πάθη μας και να διορθώσουμε το λογισμό μας. Και αν το πετύχουμε αυτό, τότε θα ζήσουμε ευκολότερα, όχι μόνο με τους ανθρώπους, αλλά, όπως λέει η Αγία Γραφή, και με τα άγρια θηρία: «Θα έχεις ειρήνη», λέει, «ακόμα και με τα άγρια θηρία». Πράγματι, «ειρήνη πολλή κυριαρχεί στην ψυχή αυτών που σε αγαπούν, Κύριε, και δεν σκοντάφτουν σε παγίδα».
Ας φροντίσουμε λοιπόν να εξαλείψουμε τα πάθη μας και να διορθώσουμε το λογισμό μας. Και αν το πετύχουμε αυτό, τότε θα ζήσουμε ευκολότερα, όχι μόνο με τους ανθρώπους, αλλά, όπως λέει η Αγία Γραφή, και με τα άγρια θηρία: «Θα έχεις ειρήνη», λέει, «ακόμα και με τα άγρια θηρία». Πράγματι, «ειρήνη πολλή κυριαρχεί στην ψυχή αυτών που σε αγαπούν, Κύριε, και δεν σκοντάφτουν σε παγίδα».
Για ένα άλλο είδος λύπης που μας οδηγεί στην απελπισία για τη σωτηρία μας.
Υπάρχει επίσης ένα άλλο, πιο αποτρόπαιο είδος λύπης. Αυτό δεν
σπρώχνει τον ένοχο να αλλάξει τρόπο σκέψης και ζωής ή να διορθώσει τα
λάθη του, αλλά τον σπρώχνει προς μια θανάσιμη απελπισία. Αυτή η
απελπισία εμπόδισε τον Κάιν, μετά το φόνο του αδελφού του, να
μετανοήσει. Αυτή επίσης παρέσυρε τον Ιούδα, μετά την προδοσία, αντί να
επανορθώσει το λάθος του με τη μετάνοια, να δώσει τέλος στη ζωή του.
Η λύπη μας ωφελεί σε μια μόνο περίπτωση.
Δεν θα πρέπει να θεωρούμε τη λύπη επιτρεπτή και χρήσιμη, παρά μόνο σε
μια περίπτωση: Όταν δηλαδή λυπούμαστε για τις αμαρτίες μας, επειδή
αυτές αναστέλλουν την πρόοδο μας προς την πνευματική τελείωση και τη
μέλλουσα μακαριότητα. Γι’ αυτήν ο Απόστολος λέει: «Η κατά Θεόν λύπη έχει
σαν αποτέλεσμα τη μετάνοια που καταλήγει στη σωτηρία, για την οποία
κανείς δεν θα μεταμεληθεί. Ενώ η «κατά κόσμον» λύπη οδηγεί στο θάνατο».
Πώς θα ξεχωρίσουμε τήν «κατά Θεόν» λύπη από τη λύπη που προκαλεί ο διάβολος και η οποία μας οδηγεί στο θάνατο;
Η «κατά Θεόν» λύπη κάνει τον άνθρωπο υπάκουο, ευγενή, ταπεινό, πράο,
γεμάτο γλυκύτητα και υπομονή. Γιατί αυτή η λύπη γεννιέται από την αγάπη
του ανθρώπου για τον Θεό και εκφράζεται αβίαστα -εξαιτίας του πόθου που
τρέφει ο άνθρωπος για την πνευματική του ολοκλήρωση- με την όλη σωματική
άσκηση και τη συντριβή του πνεύματος. Ο άνθρωπος που τρέφει αυτή τη
λύπη είναι ιλαρός και ευπροσήγορος. Και επειδή ελπίζει στην πνευματική
του τελείωση και στην απολαβή των μελλοντικών αγαθών, διατηρεί πάντοτε
την ευγένεια του και τη μακροθυμία του, μετέχοντας έτσι σε όλους τους
καρπούς του Αγίου Πνεύματος, όπως τους απαριθμεί ο Απόστολος που λέει:
«Ο καρπός του Πνεύματος είναι η αγάπη, η χαρά, η ειρήνη, η μακροθυμία, η
καλοσύνη, η αγαθότητα της καρδίας, η πίστη, η πραότητα και η
εγκράτεια».
Αντίθετα, αυτός που έχει κυριευθεί από την άλλη, την «κατά κόσμον» λύπη
είναι ευερέθιστος, ανυπόμονος, αμετάπειστος. γεμάτος μνησικακία, άκαρπο
πένθος και οδυνηρή απελπισία. Η λύπη παραλύει την ενεργητικότητα εκείνου
τον οποίο καταλαμβάνει και τον εκτρέπει από τη σωτήρια οδύνη που γεννά η
μετάνοια. Γιατί αυτή η λύπη κάνει τον άνθρωπο παράλογο. Αυτή
καταστρέφει, όχι μόνο τους καρπούς της προσευχής, αλλά αποστερεί τον
άνθρωπο από όλους τους καρπούς του Αγίου Πνεύματος, τους οποίους χαρίζει
πλούσια η «κατά Θεόν» λύπη.
Πρέπει να διώχνουμε από μέσα μας, έκτος από την ωφέλιμη, κάθε άλλη επιζήμια λύπη. Η επιζήμια λύπη έχει τρεις αιτίες.
Γι’ αυτό, αν εξαιρέσουμε αυτή τη λύπη, η οποία γεννιέται από τη
σωτήρια μετάνοια και από την αναζήτηση της τελειότητας ή από την
επιθυμία της απόκτησης των μελλοντικών αγαθών, κάθε άλλου είδους λύπη
πρέπει να θεωρείται επιζήμια και να καταπολεμείται. Γιατί αυτή είναι
λύπη που προέρχεται από τις υποθέσεις της εφήμερης αυτής ζωής και γεννά
το θάνατο. Συνεπώς, οφείλουμε να τη διώχνουμε από την καρδιά μας, και
μάλιστα με τόση επιμέλεια και προσοχή, όση καταβάλλουμε προκειμένου να
αντισταθούμε και να θανατώσουμε το πνεύμα της πορνείας, της φιλαργυρίας ή
της οργής.
Πως θα ξεριζώσουμε τη λύπη από την καρδιά μας
Θα αξιωθούμε να απαλλαγούμε από αυτό το ολέθριο πάθος, με τη συνεχή
πνευματική μελέτη, με το να ανυψώνουμε και να διατηρούμε το νου μας
προσηλωμένο στην ελπίδα και στην προσδοκία των μελλοντικών αγαθών και
στη θεωρία της μακαριότητας, η οποία μας περιμένει. Μ’ αυτό τον τρόπο θα
μπορέσουμε ασφαλώς να νικήσουμε όλα τα είδη της λύπης, είτε αυτή
προέρχεται από θυμό, είτε από την απώλεια κάποιου κέρδους, είτε από
κάποια ζημιά ή από μια προσβολή που δεχθήκαμε.
Θα πρέπει επίσης να υπερβαίνουμε την εμπαθή αυτή κατάσταση, όταν
νιώθουμε πως μας φορτώνει με αναιτιολόγητα ενοχικά συναισθήματα ή όταν
αυτή μας παρασύρει σε θανάσιμη απελπισία. Η ελπίδα των αιωνίων αγαθών θα
μας κρατά διαρκώς μέσα στη χαρά και θα παραμένουμε σταθεροί στα βιώματα
μας, χωρίς να απελπιζόμαστε από τις συμφορές που μας βρίσκουν, αλλά και
χωρίς να επαναπαυόμαστε στην ευημερία. Θα πρέπει να θεωρούμε και την
ευημερία και τις θλίψεις ως καταστάσεις μάταιες και προσωρινές, οι
οποίες σύντομα θα παρέλθουν.
(«Ωδή στο εφήμερο», εκδ.Ετοιμασία, Ι.Μ.Τιμίου Προδρόμου, Καρέας)
0 comments:
Post a Comment